Abstract
Drengene i studenterårgangene 2008-10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer på ændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsmæssigt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2012 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 23-45 |
Antal sider | 23 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 10 mar. 2012 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
- gymnasiet, drenge, matematik