Dovne drenge eller dødbringende matematik?

Crilles Bacher, Kjeld Bagger Laursen, Steffen M. Iversen, Lars Ulriksen

Abstract

Drengene i studenterårgangene 2008-10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer på ændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsmæssigt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2012
Udgave nummer1
Sider (fra-til)23-45
Antal sider23
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 10 mar. 2012

Emneord

  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
  • gymnasiet, drenge, matematik

Citationsformater