Abstract
I bidraget beskrives forskellige former for registrering der knytter sig til pædagogisk praksis. Registrering forstås som social og kulturel kategoriseringspraksis, der anerkendes hvad der betragtes som legitim/illegitim adfærd i relation til forskellige historiske og samfundsmæssige forhold. Bidraget fremlægger eksempler på kategoriseringspraksis og anerkendelsesformer i tre forskellige pædagogiske kontekster: i projekt- og gruppearbejde, i anerkendende pædagogik og i staters konkurrence om høj standard i skolen
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Klassisk og moderne pædagogisk teori |
Redaktører | Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 31 aug. 2012 |
Udgave | 2. |
Sider | 421-437 |
Kapitel | 20 |
ISBN (Trykt) | 9788741255804 |
Status | Udgivet - 31 aug. 2012 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- symbolsk vold
- praktik
- legitimitet
- anerkendelse
- kategorisering
- pædagogisk praksis