Det registrerede og det væsentlige: Om anerkendelse som praksisform

Abstract

I bidraget beskrives forskellige former for registrering der knytter sig til pædagogisk praksis. Registrering forstås som social og kulturel kategoriseringspraksis, der anerkendes hvad der betragtes som legitim/illegitim adfærd i relation til forskellige historiske og samfundsmæssige forhold. Bidraget fremlægger eksempler på kategoriseringspraksis og anerkendelsesformer i tre forskellige pædagogiske kontekster: i projekt- og gruppearbejde, i anerkendende pædagogik og i staters konkurrence om høj standard i skolen
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Antal sider17
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato31 aug. 2012
Udgave2.
Sider421-437
Kapitel20
ISBN (Trykt)9788741255804
StatusUdgivet - 31 aug. 2012

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • symbolsk vold
  • praktik
  • legitimitet
  • anerkendelse
  • kategorisering
  • pædagogisk praksis

Citationsformater