Det registrerede og det væsentlige: Om anerkendelse som praksisform

Abstract

I bidraget beskrives forskellige former for registrering der knytter sig til pædagogisk praksis. Registrering forstås som social og kulturel kategoriseringspraksis, der anerkendes hvad der betragtes som legitim/illegitim adfærd i relation til forskellige historiske og samfundsmæssige forhold. Bidraget fremlægger eksempler på kategoriseringspraksis og anerkendelsesformer i tre forskellige pædagogiske kontekster: i projekt- og gruppearbejde, i anerkendende pædagogik og i staters konkurrence om høj standard i skolen
Original languageDanish
Title of host publicationKlassisk og moderne pædagogisk teori
EditorsPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Number of pages17
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date31 Aug 2012
Edition2.
Pages421-437
Chapter20
ISBN (Print)9788741255804
Publication statusPublished - 31 Aug 2012

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this