Publikationer pr. år
Publikationer pr. år
Karen Blixens Plads 8
2300 København S
Publikationer pr. år
Mine primære forskningsområder ligger indenfor pædagogisk sociologi og pædagogikkens historie. Jeg udforsker betydninger og effekter af velfærdsstatslig progressivisme og integrationisme, eksempelvis såkaldt progressive pædagogikformer i skoleregi, eller velfærdsarbejde med flygtninge og indvandrere i forskellige offentlige velfærdsinstitutioner.
Jeg er optaget af samspillet mellem pædagogikkers erklærede (gode) hensigter og upåagtede pædagogiske praktikker som et kompliceret kulturelt og socialt anliggende. I mere generel forstand, er jeg optaget af at udforme kritiske studier af de klassifikations- og racialiseringsprocesser, der knytter sig til lokale iværksættelser af pædagogiske og velfærdstatslige ideer og praktikker, men er relateret til internationale, globale og videnskabelige oplysningsbestræbelser.
Se mere på min engelske side.
Jeg har netop afsluttet et sociologisk interviewstudie af velfærdsarbejdere, der arbejder med flygtninge og indvandrere i Danmark. Undersøgelsen identificerer en velfærdsdynamik af samtidig afhjælpende cirkularitet og andetgørelse i moderne velfærdsarbejde med flygtninge og indvandrere, og er således et bidrag til professionssociologien med fokus på velfærdsarbejdets symbolske og samfundsmæssige effekter. Arbejdet er udkommet i bogform: “Welfare Work with Immigrants and Refugees in a Social Democratic Welfare State” (Routledge, 2019).
I 2019 er jeg engageret i to projekter. For det første projektet ”Flygtningeankomster og velfærdsdynamikker i Danmark, 1978-2016”. Projektet studerer hierarkiske relationer, investeringer og begrundelser i velfærdsprofessionelt arbejde med nyankomne flygtninge, hhv. vietnamesere i 1970’erne, bosniere i 1990’erne og syrere i 2010’erne. Fokus er på velfærdsarbejdets sociologiske effekter og velfærdsprofessionernes agens i et postkolonialt perspektiv. Materialegrundlaget er primært fagblade for hhv. pædagoger, lærere, socialrådgivere og sygeplejersker, men også blade fra Kommunernes Landsforening og civilsamfundsorganisationer. Projektet udføres i et samarbejde med professionshøjskolen VIA ved Marta Padovan-Özdemir.
For det andet projektet ”Tværfaglighed, problembaseret læring og skoleledelse i folkeskolens praksis”. Fokus er på hvordan den fleksible tværfaglige skole produceres af engagerede aktører gennem processer, situationer og manifestationer i skolens hverdagsliv. Materialegrundlaget er skoleledelseslitteratur, observationer af projektforløb i 3.-5. klasser samt interview med tilknyttede voksenteam. Projektet er del af et bogprojekt om tværfaglighed på tværs af uddannelsessystemet i samarbejde med forskere fra IND, CBS og professionshøjskolen KP.
Se iøvrigt min engelske side.
Jeg er desuden sektionsleder for Sektion for Pædagogik (siden 2013), var ph.d.-koordinator for ph.d.-studerende i Sektion for Pædagogik (2013-2019), er leder af forskningsgruppen Velfærdsarbejdets sociologi og historie (siden 2014), var medlem af forskningsgruppen Børn, Medier og Kultur (2014-2019), er formand for faggruppen for Konsortiet for Pædagogik og Velfærdsprofessionelt arbejde (siden 2015), redaktør af Dansk pædagogisk Tidsskrift (siden 2003), og medlem af styregruppen for AMIS (siden 2019).
Jeg er p.t. vejleder for tre ph.d.-studerende.
I forårssemestret 2020 skal jeg varetage specialeseminaret på kandidatuddannelsen i pædagogik samt BA3: pædagogisk sociologi og uddannelsessociologi på bacheloruddannelsen i pædagogik.
Tidligere har jeg på BA-niveau hovedsagelig undervist i historiske, sociologiske og metodisk orienterede moduler samt varetaget BA-projektseminaret og vejledning i bachelorprojekter.
På KA-niveau har jeg undervist i moduler som 'Pædagogik som videnskab/forskningsfelt', ’Socialisering, opdragelse og uddannelse’ og ’Professioner og institutioner’ (som ikke eksisterer mere) og varetaget vejledning i forbindelse med projektorienterede forløb med og uden empirisk undersøgelse samt været ansvarlig for gennemførsel af specialeseminar i flere perioder.
Jeg vejleder helst i problemområder, der tangerer mine forskningsområder, men er ikke afvisende overfor andre vigtige og vedkommende projekter.
Akademisk uddannelse
2007: Ph.d. i Pædagogik, KU
1997: Cand.mag. i Pædagogik og Samfundsvidenskab, hhv. KU og AU
Ansættelser
2012: Lektor i pædagogik, KU
2008: Post.doc. og adjunkt i pædagogik, KU med midler fra det humanistiske forskningsråd til projektet Configurations of the Future Between Plans and Canons. Cultural-Historical Assumptions About the Individual and the Future in Danish School Pedagogy 1945-2008 http://futureinschoolped.mef.ku.dk/
2004: Kandidatstipendiat og Ph.d.-studerende ved Pædagogik, KU med midler fra det samfundsvidenskabelige forskningsråd til projektet Progressiv pædagogik – inklusion og eksklusion
For uddybet version CV, se min engelske side: http://mcc.ku.dk/staff/education/?pure=en%2Fpersons%2Ftrine-oeland(88eaa3c1-6d91-4837-b387-8649b25cd331)%2Fcv.html
I 2015 blev FN-landende enige om 17 Verdensmål til at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Trine Øland (Vært)
Aktivitet: Vært for en besøgende - typer › Vært for en akademisk besøgende
Trine Øland (Arrangør)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference
Trine Øland (Vært)
Aktivitet: Vært for en besøgende - typer › Vært for en akademisk besøgende
Trine Øland (Referee)
Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Trine Øland (Arrangør)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference
Trine Øland (Vært)
Aktivitet: Vært for en besøgende - typer › Vært for en akademisk besøgende
Trine Øland (Arrangør) & Tine Brøndum (Arrangør)
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference
Trine Øland (Vært)
Aktivitet: Vært for en besøgende - typer › Vært for en akademisk besøgende