Abstract
I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Klassisk og moderne pædagogisk teori |
Redaktører | Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard |
Antal sider | 14 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2012 |
Udgave | 2. |
Sider | 186-210 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788741255804 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- migration
- uddannelse
- kultur
- etnicitet