Den flerkulturelle dimension i pædagogikken

Abstract

I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.
Original languageDanish
Title of host publicationKlassisk og moderne pædagogisk teori
EditorsPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Number of pages14
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2012
Edition2.
Pages186-210
Chapter8
ISBN (Print)9788741255804
Publication statusPublished - 2012

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this