Abstract
I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Klassisk og moderne pædagogisk teori |
Editors | Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard |
Number of pages | 14 |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2012 |
Edition | 2. |
Pages | 186-210 |
Chapter | 8 |
ISBN (Print) | 9788741255804 |
Publication status | Published - 2012 |
Keywords
- Faculty of Humanities