Er undersøgelsesbaseret matematikundervisning en del af svaret på overgangsproblemer og undervisningsdifferentiering – og hvordan kan den realiseres i gymnasiet?

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Hvordan udvikler vi kvaliteten af matematikundervisningen i Danmark? Hvilken rolle spiller matematikvejledere, fagteams, ledelse og uddannelsespolitik i udviklingen af matematikundervisningen – og hvordan kan de mange faktorer indgå i et konstruktivt samspil?

Den verdenskendte amerikanske uddannelsesforsker og matematikdidaktiker Paul Cobb har gennem de seneste ti år stået i spidsen for et af verdens største empirisk baserede forskningsprojekter om, hvordan man bedst udvikler kvalitet i matematikundervisning on a large scale, det såkaldte MIST-projekt.

På konferencen præsenterer professor Paul Cobb og to af hans forskningskolleger, Erin Henrick og Kara Jackson deres vigtigste forskningsresultater – og diskuterer dem i en dansk kontekst.

Om eftermiddagen sætter vi fokus på udvikling af matematikundervisning i en dansk/nordisk sammenhæng. Det sker i to parallelle sessioner – en for grundskolen og en for den gymnasiale sektor.

Konferencen er relevant for matematikvejledere, fagteams, fagledere, matematiklærere, skole- og uddannelsesledere, pædagogiske konsulenter og andre, der arbejder med udvikling af matematikundervisning.

Konferencen er arrangeret af Gymnasieforskning.dk, DPU og KiDM (Kvalitet i Dansk og Matematik).
Periode16 maj 2018
BegivenhedstitelUdvikling af Matematikundervisningen: - hvad skal der til?
BegivenhedstypeKonference
PlaceringEmdrup, København , DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseNational