Abstract
Artiklen problematiserer og viser gennem et konkret undervisningseksempel, hvordan læringsprocesser, som relaterer sig til objekter, samlinger og kuratoriske processer kan integreres i danskfaget. En øvelse på Karen Blixen Museet i Nordsjælland eksemplificerer i et enkelt nedslag, hvordan æstetiske læreprocesser fremmer forbindelser mellem danskfagets litterære og sproglige indhold og andre æstetiske områder. Øvelsen pointerer, at man ved flytte andre objekter, steder og områder ind i faget og give dem et formål i undervisningen, kan udvikle nye måder at angribe og forstå faget, undervisning og læring på; foruden variationer og tilføjelser til det faglige inventar pointerer artiklen, at læring afhænger af rum, og at skift og variationer i omgivelserne samtidigt kan føre andre erkendelsesmåder med sig.
Teksten belyser dele af mit forskningsprojekt ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet; i en universitetspædagogisk ramme undersøger det uformelle og æstetiske undervisnings- og læringsformer på dansk, hvor fokus er rettet mod materielle, museologiske og kunstneriske genstandsfelter og mod de erkendelsesformer, læring i relation til disse felter kan afstedkomme.
Teksten belyser dele af mit forskningsprojekt ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet; i en universitetspædagogisk ramme undersøger det uformelle og æstetiske undervisnings- og læringsformer på dansk, hvor fokus er rettet mod materielle, museologiske og kunstneriske genstandsfelter og mod de erkendelsesformer, læring i relation til disse felter kan afstedkomme.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Ämnesdidaktisk komparation - Länder, ämnen, teorier, metoder, frågor och resultat : ett urval av artiklar presenterade vid den tredje nordiska ämnesdidaktikkonferensen (NOFA 3) vid Karlstads Universitet, 2011 |
Editors | Bengt Schüllerqvist, Niklas Gerericke |
Number of pages | 18 |
Publisher | Karlstad University Press |
Publication date | 2012 |
Pages | 1-18 |
ISBN (Print) | 9789186637064 |
Publication status | Published - 2012 |