Vejene mellem sprog og museum. Æstetisk læring i danskfaget.

Line Hjorth Christensen

Abstract

Artiklen problematiserer og viser gennem et konkret undervisningseksempel, hvordan læringsprocesser, som relaterer sig til objekter, samlinger og kuratoriske processer kan integreres i danskfaget. En øvelse på Karen Blixen Museet i Nordsjælland eksemplificerer i et enkelt nedslag, hvordan æstetiske læreprocesser fremmer forbindelser mellem danskfagets litterære og sproglige indhold og andre æstetiske områder. Øvelsen pointerer, at man ved flytte andre objekter, steder og områder ind i faget og give dem et formål i undervisningen, kan udvikle nye måder at angribe og forstå faget, undervisning og læring på; foruden variationer og tilføjelser til det faglige inventar pointerer artiklen, at læring afhænger af rum, og at skift og variationer i omgivelserne samtidigt kan føre andre erkendelsesmåder med sig.
Teksten belyser dele af mit forskningsprojekt ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet; i en universitetspædagogisk ramme undersøger det uformelle og æstetiske undervisnings- og læringsformer på dansk, hvor fokus er rettet mod materielle, museologiske og kunstneriske genstandsfelter og mod de erkendelsesformer, læring i relation til disse felter kan afstedkomme.
OriginalsprogDansk
TitelÄmnesdidaktisk komparation - Länder, ämnen, teorier, metoder, frågor och resultat : ett urval av artiklar presenterade vid den tredje nordiska ämnesdidaktikkonferensen (NOFA 3) vid Karlstads Universitet, 2011
RedaktørerBengt Schüllerqvist, Niklas Gerericke
Antal sider18
ForlagKarlstad University Press
Publikationsdato2012
Sider1-18
ISBN (Trykt)9789186637064
StatusUdgivet - 2012

Citationsformater