Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv

Laura Perez Skardhamar, Charlotte Baarts

    Abstract

    Det seneste årti har oplevet et stærkt fokus fra politikernes side på den praktiske
    relevans af universitetsuddannelser, og dette fokus har ofte været baseret på en
    snæver forståelse af 'praktisk relevans’ som jobspecifikke kompetencer. Men et
    svar på spørgsmålet om, hvad der udgør jobspecifikke kompetencer, forudsætter en evne til at se ind i fremtiden og se, hvad det fremtidige arbejdsmarked vil kræve af studerende. Imidlertid tyder nyere uddannelsesforskning på, at de relevante, jobspecifikke kompetencer rettet mod behovene på arbejdsmarkedet bør fokusere på 'eksistentiel uddannelse’ snarere end jobspecifikke og snævert skræddersyede færdigheder. På baggrund af kvalitative interviews med sociologi- og antropologistuderende undersøger vi de studerendes opfattelser af forholdet mellem deres universitetsstudier og det fremtidige arbejdsmarked. Især ser vi på hvilke elementer af deres uddannelse, de studerende opfatter som relevante, herunder hvilken form for læring, de tror, vil være nyttig med hensyn til mulige jobfunktioner, de vil komme til at udfylde på et fremtidigt arbejdsmarked.
    Original languageDanish
    JournalDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
    Volume11
    Issue number20
    Pages (from-to)104-112
    Number of pages9
    ISSN1901-5089
    Publication statusPublished - 2016

    Cite this