Universitetsudannelsens relevans i samfundsvidenskabelige studerendes perspektiv

Laura Perez Skardhamar, Charlotte Baarts

    Abstract

    Det seneste årti har oplevet et stærkt fokus fra politikernes side på den praktiske
    relevans af universitetsuddannelser, og dette fokus har ofte været baseret på en
    snæver forståelse af 'praktisk relevans’ som jobspecifikke kompetencer. Men et
    svar på spørgsmålet om, hvad der udgør jobspecifikke kompetencer, forudsætter en evne til at se ind i fremtiden og se, hvad det fremtidige arbejdsmarked vil kræve af studerende. Imidlertid tyder nyere uddannelsesforskning på, at de relevante, jobspecifikke kompetencer rettet mod behovene på arbejdsmarkedet bør fokusere på 'eksistentiel uddannelse’ snarere end jobspecifikke og snævert skræddersyede færdigheder. På baggrund af kvalitative interviews med sociologi- og antropologistuderende undersøger vi de studerendes opfattelser af forholdet mellem deres universitetsstudier og det fremtidige arbejdsmarked. Især ser vi på hvilke elementer af deres uddannelse, de studerende opfatter som relevante, herunder hvilken form for læring, de tror, vil være nyttig med hensyn til mulige jobfunktioner, de vil komme til at udfylde på et fremtidigt arbejdsmarked.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind11
    Udgave nummer20
    Sider (fra-til)104-112
    Antal sider9
    ISSN1901-5089
    StatusUdgivet - 2016

    Citationsformater