Abstract
Artiklen diskuterer ligheder og forbindelser mellem den finkulturelle kunstform, installationskunst, og temaparkerne som kommercielle, folkelige forlystelsesformer. Det sker med et historisk tilbageblik på den rolle populærkulturen har spillet som motiv i den moderne kunst og via sammenligning af de aktive, multisensoriske og kropsinvolverende oplevelsesformer som temaparker og installationskunst er fælles om at invitere til. Lighederne belyses via næranalyser af udvalgte eksempler, på temaparksiden, BonBonLand, på installationssiden, værker af Jens Haaning og Olafur Eliasson.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | Fun City |
Editors | Martin Zerlang, Gitte Marling |
Number of pages | 24 |
Place of Publication | København |
Publisher | Arkitektens Forlag |
Publication date | 2007 |
Edition | 1 |
Pages | 235-58 |
ISBN (Print) | 978-87-7407-375-8 |
Publication status | Published - 2007 |
Keywords
- Faculty of Humanities