Activities per year
Abstract
I dette kapitel udforskes ligheder mellem prærollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrangører arbejder med rollespilsværktøjet ars armandi i de workshops som blev afholdt før rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en prærollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og læringsaktiviteter i universitetskurser der søger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede læringsresultater (intended learning outcome) indføres som en måde at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforløb og et undervisningsforløb udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af læringsteorier i designet af prærollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i prærollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede læringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hjælpe med planlægning og udførelse af prærollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan prærollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning på uddannelsesområdet.
Translated title of the contribution | Prærollespilsworkshops anskuet som læringssituationer: Tilpasning af intentioner med resultater |
---|---|
Original language | English |
Title of host publication | Think Larp : Academic Writings from KP2011 |
Editors | Thomas Duus Henriksen, Valdemar Kølle, Christian Bierlich, Kasper Friis Hansen |
Number of pages | 17 |
Publication date | 17 Feb 2011 |
Edition | 1 |
Pages | 194-215 |
Chapter | 3 |
ISBN (Print) | 978-87-92507-04-4 |
Publication status | Published - 17 Feb 2011 |
Keywords
- Faculty of Science
Activities
- 1 Lecture and oral contribution
-
Knudepunkt 2011
Bruun, J. (Speaker)
18 Feb 2011Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution