Når matematikere undersøger matematik: - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning

Mikkel Willum Johansen, Morten Misfeldt

Abstract

I denne artikel vil vi beskrive hovedresultaterne fra et kvalitativt interviewstudie vi har lavet af 13 aktive matematikeres praksis. Vi vil kort beskrive hvordan matematikere vælger problemer, hvordan de griber arbejdet med problemerne an, og hvilke aspekter af deres arbejde de præsenterer i forskningsartikler. Til sidst vil vi diskutere hvorvidt viden om professionelle matematikeres praksis kan og bør have indflydelse på diskussioner omkring undervisningsfaget matematik. Vi vil i den forbindelse beskrive hvordan resultaterne fra vores undersøgelse har betydning for diskussionerne om hvordan elever skal arbejde med (1) problemer og (2) repræsentationer, metaforer og IT-værktøjer.
Original languageDanish
JournalMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Volume2014
Issue number4
Pages (from-to)42-59
Number of pages18
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2014

Cite this