Abstract
Denne kommentar til MONA artiklen om FCI (Force Concept Inventory) testen og dens anvendelse i fysikundervisning er bevidst ”tangentiel” forstået på den måde at jeg her kun vil interesse mig for det centrale fænomen som artiklen bidrager til at afdække, nemlig en mangel på stabilitet af de begrebslige misforståelser hos fysikstuderende, som FCI testen ellers synes af dokumentere. Jensen og Madsen fokuserer i MONA artiklen på FCI som et specifikt ”evalueringsformat” og især på hvordan selve evalueringsformatet udtrykker og påvirker den viden der opnås om studerendes begrebslige forståelse. Det der interesserer mig er dog ikke skiftet af ”evalueringparadigme”, som forfatterne beskriver - fra et ”traditionelt” til et ”sociokulturelt” paradigme - men hvad det fænomen de påpeger, kan betyde for vores opfattelse af studerends fysikforståelse
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Volume | 2014 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 84-90 |
Number of pages | 7 |
ISSN | 1604-8628 |
Publication status | Published - 2014 |