Abstract
Med udgangspunkt i en semiotisk analyse af det fotografiske medium og med teoretisk inspiration fra bl.a. Barthes, Sontag og Benjamin diskuteres mediets grundlægende betingelser, først i sig selv og siden i relation til den narrative fiktion for på denne måde indkredse grundlæggende forskelle mellem de to æstetiske former og deres udtryk og dermed en række overvejelser omkring hvordan de kan indgå i relation til hinanden, særligt når fotografier bruges i narrative fiktionstekster. Som hovedkonklusion ses det at netop modsætninger mellem fotografi og (narrativ) fiktion og deres respektive forthold til det virkelige, gør det attraktivt at anvende fotografi i fiktion.
Translated title of the contribution | Billedet, det virkelige og fiktionen: Fotografi og narrativitet (teoretiske refleksioner) |
---|---|
Original language | Spanish |
Article number | 10 |
Journal | Dialogos Latinoamericanos |
Volume | 19/27 |
Pages (from-to) | 127-139 |
Number of pages | 13 |
ISSN | 1600-0110 |
Publication status | Published - 21 Dec 2018 |
Keywords
- Faculty of Humanities