Abstract
Med udgangspunkt i en semiotisk analyse af det fotografiske medium og med teoretisk inspiration fra bl.a. Barthes, Sontag og Benjamin diskuteres mediets grundlægende betingelser, først i sig selv og siden i relation til den narrative fiktion for på denne måde indkredse grundlæggende forskelle mellem de to æstetiske former og deres udtryk og dermed en række overvejelser omkring hvordan de kan indgå i relation til hinanden, særligt når fotografier bruges i narrative fiktionstekster. Som hovedkonklusion ses det at netop modsætninger mellem fotografi og (narrativ) fiktion og deres respektive forthold til det virkelige, gør det attraktivt at anvende fotografi i fiktion.
Bidragets oversatte titel | Billedet, det virkelige og fiktionen: Fotografi og narrativitet (teoretiske refleksioner) |
---|---|
Originalsprog | Spansk |
Artikelnummer | 10 |
Tidsskrift | Dialogos Latinoamericanos |
Vol/bind | 19/27 |
Sider (fra-til) | 127-139 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 1600-0110 |
Status | Udgivet - 21 dec. 2018 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- Fotografi, fiktion, virkelighed, litteratur, spansksproget