Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet

Abstract

Formålet med denne artikel er at diskutere, hvordan man kan anskue de hyppigt forekommende konflikter i studerendes projektgrupper som noget, der rummer et kreativt potentiale for gruppen og dens projekt. Dette sker med afsæt i interviewuddrag med studerende, der belyses igennem Morris Nitsuns teori om anti-gruppen og Bions teori om grundantagelsesaktivitet, som fænomener, der eksisterer i alle grupper, og som rummer gruppemedlemmernes samlede frustrationer ved læring og udvikling. I værste fald kan anti-gruppen være destruktiv for gruppens liv og føre til eksklusion af gruppemedlemmer. Men udnyttet rigtigt rummer den udviklingsmuligheder for de enkelte gruppemedlemmer og for gruppen som helhed.
Original languageDanish
Article number7
JournalKognition & Paedagogik
Volume27
Issue number106
Pages (from-to)76-89
Number of pages14
ISSN0906-6225
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this