Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet

Abstract

Formålet med denne artikel er at diskutere, hvordan man kan anskue de hyppigt forekommende konflikter i studerendes projektgrupper som noget, der rummer et kreativt potentiale for gruppen og dens projekt. Dette sker med afsæt i interviewuddrag med studerende, der belyses igennem Morris Nitsuns teori om anti-gruppen og Bions teori om grundantagelsesaktivitet, som fænomener, der eksisterer i alle grupper, og som rummer gruppemedlemmernes samlede frustrationer ved læring og udvikling. I værste fald kan anti-gruppen være destruktiv for gruppens liv og føre til eksklusion af gruppemedlemmer. Men udnyttet rigtigt rummer den udviklingsmuligheder for de enkelte gruppemedlemmer og for gruppen som helhed.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind27
Udgave nummer106
Sider (fra-til)76-89
Antal sider14
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Bion
  • anti-gruppen
  • projektpædagogik
  • gruppearbejde

Citationsformater