Folkeskolelærernes arbejdstid og partssamarbejdet

Abstract

Lærerne mistede alle eksisterende arbejdstidsaftaler ved lovindgrebet i 2013, men det var fortsat muligt, at lave lokale tilpasninger ift. de nye regler. I denne rapport analyseres udviklingen i lokale aftaler om arbejdstid på folkeskoleområdet for skoleårene 2014/15 og 2015/16. Overordnet er der tale om tre forskellige typer aftalepapirer: Lokalaftaler, fælles forståelser og administrationsgrundlag. Særligt ’fælles forståelser’ er populære og signalerer, at man vil samarbejde, men ikke traditionelle lokale aftaler. Det er overvejene byrådene, som definerer typen. Mere fleksibilitet i den fulde tilstedeværelse optager skoleledelser og tillidsrepræsentanter og man ser fx flere flekstidsaftaler over tid. Rapporten indeholder også en kvalitativ analyse af partsrelationen i to kommuner og to skoler før og efter lærerkonflikten i 2013. Analysen viser, at partsrelationen mellem lokale fagforeningsrepræsentanter og de lokale ledelser er yderst sejlivet og brugbar også efter en større konflikt.
Original languageDanish
Place of PublicationFAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet
Number of pages52
ISBN (Print)978-87-93320-19-2
ISBN (Electronic)978-87-93320-19-2
Publication statusPublished - 12 Oct 2017
SeriesFAOS Forskningsnotat
Number158

Cite this