Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital

Martin David Munk, Mette Foged, Andreas Christian Møller Mulvad

Abstract

Artiklen viser, at der er en nær sammenhæng mellem social baggrund og gennemførelse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af
danske migranter med minimum fem års ophold i udlandet. Vi tilføjer en
ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus ba eri af strategier udfoldet i
La Noblesse d’État, en udvandringsstrategi med henblik på erhvervelse af uddannelseskapital. Især personer med veluddannede forældre har en forøget
sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse på en eliteinstitution,
navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set
har de største udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af
migranter gennemfører en udenlandsk universitetsuddannelse på ikke-elite
institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som
udmøntes i social uddannelsesmobilitet. Forældrene til børn, der opnår en
universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk
erfaring. Endeligt finder vi markante kønsforskelle.
Original languageDanish
JournalDansk Sociologi
Volume22
Issue number3
Pages (from-to)31-58
ISSN0905-5908
Publication statusPublished - Nov 2012

Cite this