Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital

Martin David Munk, Mette Foged, Andreas Christian Møller Mulvad

Abstract

Artiklen viser, at der er en nær sammenhæng mellem social baggrund og gennemførelse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af
danske migranter med minimum fem års ophold i udlandet. Vi tilføjer en
ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus ba eri af strategier udfoldet i
La Noblesse d’État, en udvandringsstrategi med henblik på erhvervelse af uddannelseskapital. Især personer med veluddannede forældre har en forøget
sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse på en eliteinstitution,
navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set
har de største udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af
migranter gennemfører en udenlandsk universitetsuddannelse på ikke-elite
institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som
udmøntes i social uddannelsesmobilitet. Forældrene til børn, der opnår en
universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk
erfaring. Endeligt finder vi markante kønsforskelle.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Sociologi
Vol/bind22
Udgave nummer3
Sider (fra-til)31-58
ISSN0905-5908
StatusUdgivet - nov. 2012

Citationsformater