Abstract
De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne.
Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.
Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier
Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.
Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling |
Volume | 3 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 5-19 |
Number of pages | 15 |
ISSN | 2245-2931 |
Publication status | Published - 2014 |
Keywords
- Faculty of Humanities