Abstract
De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne.
Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.
Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier
Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.
Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling |
Vol/bind | 3 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 5-19 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 2245-2931 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- E-bøger
- Biblioteks- og informationsvidenskab
- digital læsning