E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse

Gitte Balling, Tor Arne Dahl, Anne Mangen, Skans Kersti Nilsson, Haakon Lund, Lars Höglund

Abstract

De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne.
Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.
Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
Vol/bind3
Udgave nummer1
Sider (fra-til)5-19
Antal sider15
ISSN2245-2931
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • E-bøger
  • Biblioteks- og informationsvidenskab
  • digital læsning

Citationsformater