Abstract
Det foreliggende kapitel søger kortfattet at skitsere en relation mellem visuel kultur
og økonomi, som i videre forstand er et konkret input til en mulig teori om vi-
suel kulturøkonomi. Med udgangspunkt i en sammenstilling af Johann P. Arnasons
teori om en ”kulturel artikulation af verden” med Pine & Gilmores udkast til en
”oplevelsesøkonomi” forsøges det antydet, hvordan det relationelle kulturbegreb i
visuel kulturdebatten også kan åbnes for en videre relation mellem centrale aspek-
ter af nutidige økonomiske cyklusformer og visuel kultur. Kapitlet bidrager til en
nutidig debat om kulturøkonomi, der går ud over den traditionelle diskrepans mel-
lem kulturbegreber, fx af antropologisk art, og økonomibegreber, fx af neoklassisk
art.
og økonomi, som i videre forstand er et konkret input til en mulig teori om vi-
suel kulturøkonomi. Med udgangspunkt i en sammenstilling af Johann P. Arnasons
teori om en ”kulturel artikulation af verden” med Pine & Gilmores udkast til en
”oplevelsesøkonomi” forsøges det antydet, hvordan det relationelle kulturbegreb i
visuel kulturdebatten også kan åbnes for en videre relation mellem centrale aspek-
ter af nutidige økonomiske cyklusformer og visuel kultur. Kapitlet bidrager til en
nutidig debat om kulturøkonomi, der går ud over den traditionelle diskrepans mel-
lem kulturbegreber, fx af antropologisk art, og økonomibegreber, fx af neoklassisk
art.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Visuel kultur : Viden, Liv, Politik |
Editors | Hans Dam Christensen, Helene Illeris |
Number of pages | 15 |
Volume | 1 |
Place of Publication | København |
Publisher | Multivers |
Publication date | 2009 |
Edition | 1 |
Pages | 448-462 |
ISBN (Print) | 9788779172432 |
Publication status | Published - 2009 |
Keywords
- Faculty of Humanities