Den visuelle oplevelses økonomi – klassisk, neoklassisk, relationel: En skitse

Abstract

Det foreliggende kapitel søger kortfattet at skitsere en relation mellem visuel kultur
og økonomi, som i videre forstand er et konkret input til en mulig teori om vi-
suel kulturøkonomi. Med udgangspunkt i en sammenstilling af Johann P. Arnasons
teori om en ”kulturel artikulation af verden” med Pine & Gilmores udkast til en
”oplevelsesøkonomi” forsøges det antydet, hvordan det relationelle kulturbegreb i
visuel kulturdebatten også kan åbnes for en videre relation mellem centrale aspek-
ter af nutidige økonomiske cyklusformer og visuel kultur. Kapitlet bidrager til en
nutidig debat om kulturøkonomi, der går ud over den traditionelle diskrepans mel-
lem kulturbegreber, fx af antropologisk art, og økonomibegreber, fx af neoklassisk
art.

Original languageDanish
Title of host publicationVisuel kultur : Viden, Liv, Politik
EditorsHans Dam Christensen, Helene Illeris
Number of pages15
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherMultivers
Publication date2009
Edition1
Pages448-462
ISBN (Print)9788779172432
Publication statusPublished - 2009

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this