Abstract
Det foreliggende kapitel søger kortfattet at skitsere en relation mellem visuel kultur
og økonomi, som i videre forstand er et konkret input til en mulig teori om vi-
suel kulturøkonomi. Med udgangspunkt i en sammenstilling af Johann P. Arnasons
teori om en ”kulturel artikulation af verden” med Pine & Gilmores udkast til en
”oplevelsesøkonomi” forsøges det antydet, hvordan det relationelle kulturbegreb i
visuel kulturdebatten også kan åbnes for en videre relation mellem centrale aspek-
ter af nutidige økonomiske cyklusformer og visuel kultur. Kapitlet bidrager til en
nutidig debat om kulturøkonomi, der går ud over den traditionelle diskrepans mel-
lem kulturbegreber, fx af antropologisk art, og økonomibegreber, fx af neoklassisk
art.
og økonomi, som i videre forstand er et konkret input til en mulig teori om vi-
suel kulturøkonomi. Med udgangspunkt i en sammenstilling af Johann P. Arnasons
teori om en ”kulturel artikulation af verden” med Pine & Gilmores udkast til en
”oplevelsesøkonomi” forsøges det antydet, hvordan det relationelle kulturbegreb i
visuel kulturdebatten også kan åbnes for en videre relation mellem centrale aspek-
ter af nutidige økonomiske cyklusformer og visuel kultur. Kapitlet bidrager til en
nutidig debat om kulturøkonomi, der går ud over den traditionelle diskrepans mel-
lem kulturbegreber, fx af antropologisk art, og økonomibegreber, fx af neoklassisk
art.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Visuel kultur : Viden, Liv, Politik |
Redaktører | Hans Dam Christensen, Helene Illeris |
Antal sider | 15 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Multivers |
Publikationsdato | 2009 |
Udgave | 1 |
Sider | 448-462 |
ISBN (Trykt) | 9788779172432 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- visuel kultur
- økonomi
- visuel kulturøkonomi
- teori