Abstract
Enhver idrætsunderviser kan forevise og beskrive et volleyballfingerslag, og
mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange
undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen
af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen
er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage
nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk
viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor
fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere
læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring
(Wienecke J, 2015).
mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange
undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen
af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen
er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage
nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk
viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor
fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere
læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring
(Wienecke J, 2015).
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Forum for Idraet |
Volume | 32 |
Pages (from-to) | 27-34 |
Number of pages | 8 |
ISSN | 1904-2183 |
Publication status | Published - 2017 |
Keywords
- Faculty of Science