Abstract
Enhver idrætsunderviser kan forevise og beskrive et volleyballfingerslag, og
mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange
undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen
af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen
er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage
nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk
viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor
fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere
læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring
(Wienecke J, 2015).
mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange
undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen
af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen
er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage
nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk
viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor
fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere
læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring
(Wienecke J, 2015).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forum for Idraet |
Vol/bind | 32 |
Sider (fra-til) | 27-34 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1904-2183 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
- Arbejdshukommelse
- Motorisk indlæring
- Adaptation
- Børn