Arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring

Abstract

Enhver idrætsunderviser kan forevise og beskrive et volleyballfingerslag, og
mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange
undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen
af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen
er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage
nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk
viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor
fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere
læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring
(Wienecke J, 2015).
OriginalsprogDansk
TidsskriftForum for Idraet
Vol/bind32
Sider (fra-til)27-34
Antal sider8
ISSN1904-2183
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
  • Arbejdshukommelse
  • Motorisk indlæring
  • Adaptation
  • Børn

Citationsformater