1.g-elever på et science center: Engageres de? - Påvirkes de?

Nana Quistgaard

Abstract

Afhandlingen undersøger elevers engagement og udbytte ved besøg på science center; herunder hvad der karakteriserer, de opstillinger eleverne bedst kan lide, og hvad elevernes udbytte er af interaktionen med deres favoritopstillinger. I erkendelse af at de fleste klassebesøg på et science center er enkeltstående foreteelser, der ikke er integreret i undervisningen, er det sådanne besøg, undersøgelsen koncentrerer sig om, og med et særligt fokus på eventuelle kønsforskelle. Den teoretiske ramme er Deweys epistemologi og læringsteori, herunder særligt Deweys tanker om refleksionsprocessen. Det er en antagelse i afhandlingen, at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber størst kognitiv påvirkning. Undersøgelsens informanter udgøres af danske 1.g-elever, som besøger science centret Experimentarium. I alt 75 elever er inddraget, hvoraf 8 er udvalgt som caseinformanter, hvis samtale og færden under besøget er kortlagt. De mest populære opstillinger er udpeget af alle informanter, og en væsentlig del af datamaterialet udgøres af elevtekster om disse favoritopstillinger. De 8 elever er endvidere interviewet kort tid efter besøget, og 5 af disse er interviewet igen 10-12 måneder efter besøget for at finde eventuelle langtidsvirkninger. De vigtigste resultater er:
  • Både drenge og piger er mest begejstrede for jeg-orienterede opstillinger, hvor de kan teste, måle osv. egne evner eller forhold. Drengene fokuserer på de konkurrencebetonede opstillinger (fx måling af fysiske præstationer), mens pigerne i højere grad interesserer sig for fx egen hjerne og bevidsthed.
  • Begge køn kan fascineres af opstillinger med et dramatisk indhold, så det i højere grad er det underholdende end det læringsmæssige, der trækker.
  • Elevernes favoritopstillinger giver personligt feedback, er body-on, konkrete og simple.
  • Der konstateres få refleksioner og det kognitive udbytte er sparsomt.
  • Der er en vis bekræftelse af at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber størst kognitiv påvirkning.
  • Langtidspåvirkningen af besøget er lille. Besøget har desuden ikke gjort noget stort indtryk eller haft betydning for deres skole- eller hverdagsliv.

Afhandlingen afsluttes med en diskussion om fremadrettede tiltag.

Original languageDanish
Place of PublicationSDU, Odense
PublisherSyddansk Universitetsforlag
Edition1
ISBN (Print)978-87-90923-10-5
Publication statusPublished - 2008
SeriesDet Humanistiske Fakultets skriftserie

Cite this