Abstract
Denne afhandling indeholder en kort teoretisk oversigt og fire empiriske studier, der omhandler hvorvidt områder i hjernen kan være specialiserede for læsning. Dette spørgsmål har været undersøgt indenfor den kognitive neurovidenskab, både hos patienter med erhvervede læseforstyrrelser, og ved brug af funktionel billeddannelse. Eksisterende evidens for (og imod) hjerneområders specialisering for læsning gennemgås kort, og findes inkonklusiv.
Studie I er en kasuistik af en patient med en meget selektiv aleksi og agrafi for bogstaver og ord, men ikke tal. Dette studie rejste spørgsmål om "hvor" i det kognitive system sådan en forstyrrelse kan opstå, og om den kunne henføres til skade i et system specialiseret for læsning eller viden om bogstaver. De følgende studier undersøgte disse spørgsmål i det visuelle domæne.
En vigtig teori hævder at et område i den venstre fusiforme gyrus - Det visuelle ordform område - er specialiseret for læsning. Studie II er et PET-studie, som undersøgte aktivitet i dette område under udførelse af opgaver med billeder og ord. Dette studie konkluderer, at der er noget specielt med processering af ord i dette område, men at dette kan hænge sammen med hvor automatisk læseprocessen er snarere end egentlig hjernemæssig specialisering for læsning. Det foreslås, at form-integration, en process der er fælles for ord og objekter, kan forklare det mønster af aktivering, der findes i dette og andre billeddannelses-studier af det visuelle ordform område.
Studie III rapporterer en patient med ren aleksi. NN genkender objekter normalt, men hans forstyrrelse(r) påvirker processeringshastighed og visuel spændvidde for både bogstaver og tal. Altså er hans forstyrrelse ikke specifik for alfabetisk materiale. Ved kategorisering af fragmenteret materiale har NN også vanskeligheder, hvilket tyder på en subtil forstyrrelse i form-integration. Det foreslås, at denne subtile forstyrrelse kan forklare hvorfor ord ser ud til at være reduceret til deres bestanddele (bogstaver) i ren aleksi.
Studie IV rapporterer fire patienter med ren aleksi og viser, at de alle har forstyrrelser i genkendelse af såvel bogstaver som tal i det centrale synsfelt. Endvidere har alle fire patienter nedsat visuel spændvidde for bogstaver og tal, samt subtile vanskeligheder med billedmateriale. Dette studie støtter tesen om, at ren aleksi hænger sammen med en generel visuel forstyrrelse som påvirker andre stimuli end bogstaver og ord. Det foreslås at den reducerede evne til at genkende former centralt i synsfeltet, som observeres hos alle fire patienter, er den vigtigste årsag til deres læsevanskeligheder.
De empiriske studier støtter ikke tesen om selektivitet for processering af bogstaver og ord i det visuelle domæne. Dog tyder fundene på, at læsning bliver uforholdsmæssigt påvirket af forstyrrelser i mere generelle visuelle genkendelsesprocesser.
Originalsprog | Engelsk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | Museum Tusculanum |
Antal sider | 60 |
Status | Udgivet - 2008 |