Billede af Randi Starrfelt
  • Øster Farimagsgade 2A, 1350 København K

20002019

Publikationer pr. år

Personlig profil

Primære forskningsområder

Jeg er aktuelt i gang med to store forskningsprojekter:

I. Ansigtsblindhed

Dette projekt omhandler udviklingsforstyrrelsen "prosopagnosi", populært kaldt ansigtsblindhed. Det anslås at ca 2% af befolkningen lider af denne forstyrrelse, der gør at man har store vanskeligheder med at genkende ansigter, selv folk man kender rigtig godt. Dog ved man meget lidt om, hvad der forårsager disse vanskeligheder. Man kan læse mere om vores projekt, og om ansigtsblindhed på vores hjemmeside www.ansigtsblind.dk hvor der også er link til faglige og populære artikler om fænomenet.

Er du ansigtsblind? Du kan prøve at teste det her: Cambridge Face Memory Test 

Er du interesseret i at deltage i vores projekt om ansigtsblindhed, kan du kontakte Randi Starrfelt ([email protected]) eller Professor ved SDU Christian Gerlach ([email protected]). Fortæl gerne i din mail om hvordan du oplever det at være ansigtsblind, og meget gerne også, hvad du scorede i testen ovenfor (Cambridge Face Memory Test).

Projektet er et samarbejde mellem bla. Institut for Psykologi, SDU (Professor Christian Gerlach), Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (Lektor Mads Poulsen), og Universitetet i Oslo (Lars Tjelta Westlye), og er financieret af Det Frie Forskningsråd - Kultur og Kommunikation.

 

II. Genkendelse af ansigter, ord og objekter - hos mennesker med og uden hjerneskade.

Mit andet store projekt omhandler neuropsykologiske forstyrrelser efter skader bagtil i hjernen, og især specifikke forstyrrelser i visuel genkendelse af ord, objekter og ansigter. I projektet skal vi også undersøge sammenhængen mellem genkendelse af ansigter, ord og objekter i normalbefolkningen. Projektet er et samarbejde med forskere ved University College London og University of Manchester.

Projektet er financieret af en Sapere Aude - Forskningsleder bevilling fra Det Frie Forskningsråd.

*    *   *   *   *   *

Bog om læsevanskeligheder efter hjerneskade: A. Leff & R. Starrfelt. Alexia: Diagnosis, Treatment and Theory. London: Springer Verlag.

Bogen omhandler læsevanskeligheder, der kan opstå efter hjerneskade - aleksi - og hvordan disse vanskeligheder kan forstås, undersøges og genoptrænes. Læs mere om bogen på forlagets hjemmeside her.

Vores tidligere projekter kan ses via linket Visions and Words

Se også vores labside: www.psy.ku.dk/starrlab

Undervisnings- og vejledningsområder

Specialevejledning: Teoretiske og empiriske specialer indenfor klinisk og kognitive neuropsykologi, kognitiv neurovidenskab, (neuro)psykiatri, rehabilitering. 

Eksempler på overordnede og konkrete emner for specialer jeg har vejledt:

Kognitive og psykiatriske forstyrrelser ved hjerneskade og hjernesygdomme. Visuelle genkendelsesforstyrrelser efter apopleksi; læseforstyrrelser ved demens; måling af træthed efter hovedtraumer / hjernerystelse;.neuropsykologisk undersøgelse af visuelle vanskeligheder ved Alzheimer’s og Parkinson’s sygdom; læringsteori i rehabilitering efter hjerneskade; effekt af tidlig hjerneskade på sprogudvikling.

Sprog og læsning. Rehabilitering af læsevanskeligheder efter hjerneskade; sprog- og læsevanskeligheder ved demens; visuel ordgenkendelse og crowding; genkendelse af ansigter og ord ved fokale hjerneskader; visuel opmærksomhed og læsning efter fokale hjerneskader; skrivevanskeligheder efter fokale hjerneskader.

Visuel genkendelse: Kongenital prosopagnosi: Hvorfor har nogle personer så svært ved at genkende ansigter?; Ansigtsgekendelse / prosopagnosi efter hjerneskade – sammenhæng med andre visuelle vanskeligheder;  Neuropsykologiske tests af ansigtsgenkendelse; Visuel opmærksomhed ved posterior apopleksi.

-------------

Undervisning: Neuropsykologi KA (koordinator: forelæsninger, seminarhold og praksishold), kognitiv psykologi (BA forelæsninger)

 

CV

Uddannelse:

Ph.d. i psykologi, 2008

Specialist i klinisk neuropsykologi, 2007

Cand.psych. 2000

 

Arbejde:

2017 - : Professor (mso)

2013 - 2017: Lektor, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

2011 - 2013: Adjunkt, Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

2008 - 2011: Post.doc. ved Center for Visual Kognition, Institut for Psykologi, KU (Center of Exellence)

2005-2008: Ph.d. stipendiat, Center for Visual Kognition, Institut for Psykologi, KU.

2001-2004: Neuropsykolog, Hillerød Sygehus.

2000-2001: Psykolog/forskningsmedarbejder, Rogaland psykiatriske sjukehus, Stavanger, Norge.

 

Organisation:

2014-2017: Tillidrepræsentant (Dansk psykologforening) ved Institut for Psykologi.

2003-2012: International representant for Selskabet Danske Neuropsykologer.

2003-2006: Formand, Selskabet Danske Neuropsykologer.

2002-2007: Bestyrelsesmedlem, Selskabet Danske Neuropsykologer.

 

Interesseområder

Kognitiv neuropsykologi; især forstyrrelser i læsning og ansigtsgenkendelse.

Emneord

  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Neuropsychology
  • Neuropsykologi
  • Reading difficulties
  • Reading
  • Visual cognition
  • alexia
  • Face recognition
  • ansigtsblindhed
  • prosopaganosi
  • prosopagnosia
  • læsning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Randi Starrfelt er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler