Abstract
Artiklens formål er at vise hvordan man kan analysere vidensmedier som kommunikative handlinger. Hermed betones vidensmediers ikke-neutrale egenskaber. To webbaserede tutorials i informationskompetence er valgt ud som konkrete eksempler på vidensmedier. De to tutorials tillægges et videns- og et afsenderperspektiv.
Den teoretiske begrebsramme udgøres af dels diskurspsykologien og dels den retoriske kritik. På baggrund af den valgte ramme opnås en række teoretiske begreber, som inddrages i analysen af de to web tutorials. De undersøges således for deres begrundelser, retoriske organisering, organiseringens funktion og til sidst de anvendte fortolkningsmæssige repertoirer.
Analyserne viser at det er muligt at udskille særlige konsekvenser af vidensmedierne som følge af deres status som kommunikative handlinger. For begge de to web tutorials har de kommunikative handlinger den konsekvens at der konstrueres bestemte versioner af ´den studerende´s sociale identitet og hvad ´viden´ er for en størrelse. Artiklen konkluderer at den valgte teori får sat fokus på de pågældende vidensmediers valg af konstruktioner og dermed også på deres fravalg.
Den teoretiske begrebsramme udgøres af dels diskurspsykologien og dels den retoriske kritik. På baggrund af den valgte ramme opnås en række teoretiske begreber, som inddrages i analysen af de to web tutorials. De undersøges således for deres begrundelser, retoriske organisering, organiseringens funktion og til sidst de anvendte fortolkningsmæssige repertoirer.
Analyserne viser at det er muligt at udskille særlige konsekvenser af vidensmedierne som følge af deres status som kommunikative handlinger. For begge de to web tutorials har de kommunikative handlinger den konsekvens at der konstrueres bestemte versioner af ´den studerende´s sociale identitet og hvad ´viden´ er for en størrelse. Artiklen konkluderer at den valgte teori får sat fokus på de pågældende vidensmediers valg af konstruktioner og dermed også på deres fravalg.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Nye vidensmedier : Kultur, læring, kommunikation |
Redaktører | Hans Dam Christensen, Helene Høyrup, Hans Jørn Nielsen |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2011 |
Sider | 191-208 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-1562-0 |
Status | Udgivet - 2011 |
Navn | Medier, Kommunikation, Journalistik |
---|---|
Nummer | 3 |
ISSN | 1904-271X |