Intet billede af Trine Louise Schreiber

Trine Louise Schreiber

  • Karen Blixens Plads 8

    2300 København S

  • Karen Blixens Plads 8, 2300 København S, 15B Bygning 15B (Afsnit 2), 15B-2-13

19942018

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV

  • 1.september 2017-1.september 2018: Deltagelse som forsker i DEFF-projektet ´Co-creation: Studerende som medproducenter i udviklingen af bibliotekernes digitale læringsprodukter´
  • 1.september 2014 - 1.februar 2016: Deltagelse som forsker i DEFF-projektet ´E-læring, informationskompetence og biblioteksservices´.
  • 1.september 2013-1.marts 2017: Ph.d.-koordinator ved IVA
  • 1.februar 2013: Bivejleder på Niels-Peder Hjøllunds ph.d.projekt
  • January 2012-fortsat: Redaktionsmedlem af Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
  • Januar 2011-januar 2012: Sparringspartner og forsker i forhold til DEFF-projektet 'Videreudvikling af UB-testen'
  • September 2011-Januar 2015: Hovedvejleder på Sara Jensens ph.d.projekt
  • August 2011: Færdiggørelsen af projekt SALLY ved IVA. Projektet bestod af forskning og evaluering af tre norske webbaserede tutorials.
  • August 2010: Start på projekt SALLY ved IVA. Projektet består af forskning og evaluering af tre norske webbaserede tutorials
  • April 2010-January 2012: Redaktionsmedlem af tidsskriftet Dansk Biblioteksforskning
  • Januar 2010-januar 2012: Formand for studienævnet ved det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA)
  • September 2009-oktober 2010: Deltager i DEFF projektet ´Informationskompetence i gymnasiet´. I samarbejde med DPU og biblioteket på DPU
  • Februar 2009: Underviser og forsker ved Danmarks Biblioteksskole
  • September 2008-februar 2009: Uddannelseleder og prorektor ved Danmarks Biblioteksskole
  • Januar 2008-september 2008: Uddannelsesleder og konstitueret rektor ved Danmarks Biblioteksskole
  • September 2007-januar 2008: Uddannelsesleder og prorektor ved Danmarks Biblioteksskole
  • Juni 2007-oktober 2008: Medlem af DEFF programgruppe: Mødet med brugeren.
  • Februar 2006-februar 2007: Evaluering af et delprojekt af PuLLS (Public Libraries in the Learning Society), et EU-projekt initieret af Århus Kommunes Biblioteker
  • Maj 2005-november 2005: Deltager i projekt Videnfællesskab (som en del af MEDVID II) sammen med CVU Vita, Holstebro
  • Fra foråret 2001: Medlem af såvel forskeruddannelsesudvalget (indtil september 2003) som forskningsudvalget ved Danmarks Biblioteksskole
  • September 2001: Vejleder på Camilla Morings ph.d.projekt
  • Januar 2003-juli 2003: Deltager i projektet MEDVID i samarbejde med bl.a. Handelshøjskolen i Århus og CVU VIA i Holstebro
  • September 1996 til og med juli 2000: Undervisning i faget organisationskommunikation ved kandidatuddannelsen ved Center for Kulturformidling, Sydjysk Universitet som led i samarbejdsaftalen mellem Odense Universitet og Danmarks Biblioteksskole. Vejleder på adskillige specialer ved denne kandidatuddannelse.
  • Juli 1995: Ansat som lektor ved Danmarks Biblioteksskole, København, under fagområdet økonomi og administration.
  • August 1994: Ansat som lektorvikar ved Danmarks Biblioteksskole, København, under fagområdet Økonomi og administration. 
  • 25. nov. 1994: Forsvar af doktorafhandling i sociologi, Umeå Universitet (www.soc.umu.se/). Doktorafhandlingen har titlen: "Forhåbninger og skuffelser i kvindeerhvervene. Kvinders møde med ny teknologi og organisatorisk forandring".
  • Fra 1990: Ansat som doktorand ved Institutionen Sociologi, Umeå Universitet, Sverige (www.soc.umu.se/).
  • I 1985: Tilknyttet forskeruddannelsen ved Umeå Universitet i Sverige, ved Institutionen i Sociologi . Først ansat som timelærer og fra 1988 ansat som forskningsassistent og tilknyttet forskningsprojekter i emneområdet Folkebibliotekets udvikling. 
  • Mag.art i etnografi og socialantropologi i 1985 fra Aarhus Universitet (http://aal.au.dk/antro/enhed/praesent). Fra samme universitet et bifag i filosofi.
  • Student fra Aarhus Kathedralskole 1975.
  • Født d.6.1.1957

Primære forskningsområder

Centrale emner i min forskning er

  • Digitalisering i uddannelsesmiljøer og biblioteker
  • Digitale tekster og ny social praksis
  • Digital literacy og teknologisk forståelse
  • ANT (aktør-netværk-teori) og socio-teknisk approach
  • Teoriudvikling indenfor informations studier
Min forskning behandler spørgmål om digitaliseringens rolle i uddannelsesmiljøer og biblioteker samt  hvordan digitale tekster reproducerer eller skaber nye kommunikationsformer indenfor det nævnte felt.  Jeg har fokus på for det første hvordan digitale kommunikative aktiviteter ændrer sig og eventuelt udvikler sig til at blive ´typiske´ gentagne aktiviteter, og for det andet på hvilke måder såvel personale som studenter forstår og genkender en standardiseret social praksis. Gennem brug af den socio-tekniske approach undersøger jeg problemer og udfordringer i digital-medieret kommunikation med henblik på samspillet/konflikten mellem digitale tekster og nye praksisser.
I de senere år er ANT (aktør-netværks-teorien) blevet interessant for informationsstudier, idet den muliggør en inddragelse af teknologien som en central aktør i forståelsen af information, viden og social praksis. Jeg undersøger derfor også hvad dette skift betyder for de nævnte analyser.
 
Jeg har i min forskning afprøvet aktør-netværk-tilgangen i en undersøgelse af forandringer i en særlig udvalgt informationspraksis. Jeg har undersøgt hvad der kendetegner mødet med digital teknologi, når det gælder brugen af digitale e-læringsobjekter i uddannelsesbibliotekers informationsformidling. Et af spørgsmålene er, hvilken kontekst- og relationsbetinget informationspraksis brugen af disse digitale e-ressourcer resulterer i for henholdsvis brugere og formidlere i uddannelsesbibliotekerne.  Et andet spørgsmål er om teknologien spiller en større rolle i udviklingen heraf end fx de visioner, som har været fremme i forbindelse med ønsket om at udvikle informationsformidlingen. 
 
I 2017-2018 deltog jeg som forsker i et DEFF-projekt med titlen ´Co-creation: Studerende som medproducenter i udviklingen af bibliotekernes læringsprodukter´. Projektet giver en spændende empiri til min forskning.   

Undervisnings- og vejledningsområder

 

Undervisning i efteråret 2018:

  • Undervisning på kandidatuddannelsens konstituerende modul "Informations- og kulturstudiers teorier og traditioner"
  • Undervisning på bacheloruddannelsens modul "Problemløsning og design"
  • Undervisning på bacheloruddannelsens modul "Videnskabsteori"
  • Teamkoordinator for kandidatuddannelsen og 5. og 6.semester på bacheloruddannelsen

 

 

 

 

 

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Trine Louise Schreiber er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler