"Velkommen tilbage": Skolerum og modtagelsesceremoni på tre københavnske gymnasier

Abstract

Som repræsentanter for tre faser i velfærdsstatens historie råder de københavnske gymnasier Øregård (1924), Sankt Annæ (1972) og Ørestad (2007) alle over en festsal, hvis typologiske udvikling sammenfatter skolearkitekturens vej i det 20. og begyndelsen af det 21. århundrede.
Forfatteren viser, hvordan de tre gymanisier bruger deres fællesrum helt forskelligt, når de modtager eleverne efter sommerferien: Den neoklassiske aula på Øregård Gymnasium fyldes af rektors tale. Funktionalismens koncertsal på Sankt Annæ Gymnasium fremmer skolefællesskabets fusion i firstemmig sang. Atriet på Ørestad Gymnasium bruges til en modtagelse, som viderefører modernitetens demokratiske og kulturelle tradition. En naturlyrisk sangtekst, der vises på skærmen, skal ikke synges; den er udtryk for en kultur, som søges trængt i baggrunden. I stedet optræder en professionel stand-up-komiker.
Meget afhænger af skoleledelsens strategi og fantasi, men også af lærernes og - ikke at forglemme - elevernes bidrag til gymnasiets kulturelle og sociale fællesskab.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind75
Udgave nummer1
Sider (fra-til)52-66
Antal sider15
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • skolearkitektur
  • etnografisk metode
  • gymnasiearkitektur
  • pædagogik
  • København
  • Gentofte
  • Øregård Gymnasium
  • Sankt Annæ Gymnasium
  • Ørestad Gymnasium
  • kulturelt fællesskab
  • rumanalyse

Citationsformater