TY - JOUR
T1 - Udvikling af dialogisk kompetence hos børn med CI
T2 - hinsides lyde og sætninger
AU - Dammeyer, Jesper Herup
AU - Carstensen, Susanne
AU - Karlshøj, Bente
AU - Knudsen, Eva
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Der er relativ god viden om børn med CI’s sproglige udvikling, hvad angår sproglyde og ord. Derimod er der i den internationale forskning kun beskrevet meget lidt om den del af den sproglige udvikling, som ligger ud over sætningsniveauet. Denne artikel beskriver nogle af de resultater, der er fremkommet ved et fire år langt følgestudie af tre førskolebørn med CI. Børnenes sproglige udvikling er observeret og analyseret i forhold til dialogiske kompetencer. Resultaterne peger på, at børnene udvikler gode talesproglige kompetencer i løbet af den fireårige periode, men at børnene har brug for støtte til udvikling af dialogiske kompetencer og andre pragmatiske sider af sproget. Artiklen diskuterer og giver eksempler på, hvordan børnene kan støttes audiologopædisk i forhold til det pragmatiske.
AB - Der er relativ god viden om børn med CI’s sproglige udvikling, hvad angår sproglyde og ord. Derimod er der i den internationale forskning kun beskrevet meget lidt om den del af den sproglige udvikling, som ligger ud over sætningsniveauet. Denne artikel beskriver nogle af de resultater, der er fremkommet ved et fire år langt følgestudie af tre førskolebørn med CI. Børnenes sproglige udvikling er observeret og analyseret i forhold til dialogiske kompetencer. Resultaterne peger på, at børnene udvikler gode talesproglige kompetencer i løbet af den fireårige periode, men at børnene har brug for støtte til udvikling af dialogiske kompetencer og andre pragmatiske sider af sproget. Artiklen diskuterer og giver eksempler på, hvordan børnene kan støttes audiologopædisk i forhold til det pragmatiske.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0105-7200
VL - 47
SP - 4
EP - 10
JO - Dansk Audiologopaedi
JF - Dansk Audiologopaedi
IS - 1
ER -