Udvikling af dialogisk kompetence hos børn med CI: hinsides lyde og sætninger

Jesper Herup Dammeyer, Susanne Carstensen, Bente Karlshøj, Eva Knudsen

    Abstract

    Der er relativ god viden om børn med CI’s sproglige udvikling, hvad angår sproglyde og ord. Derimod er der i den internationale forskning kun beskrevet meget lidt om den del af den sproglige udvikling, som ligger ud over sætningsniveauet. Denne artikel beskriver nogle af de resultater, der er fremkommet ved et fire år langt følgestudie af tre førskolebørn med CI. Børnenes sproglige udvikling er observeret og analyseret i forhold til dialogiske kompetencer. Resultaterne peger på, at børnene udvikler gode talesproglige kompetencer i løbet af den fireårige periode, men at børnene har brug for støtte til udvikling af dialogiske kompetencer og andre pragmatiske sider af sproget. Artiklen diskuterer og giver eksempler på, hvordan børnene kan støttes audiologopædisk i forhold til det pragmatiske.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Audiologopaedi
    Vol/bind47
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)4-10
    Antal sider7
    ISSN0105-7200
    StatusUdgivet - 2011

    Citationsformater