Abstract
Umiddelbart skulle man mene, at døvblindhed rimeligt enkelt kan bestemmes ved objektive kriterier, ved f.eks. medicinske syns- og høreprøver. Sådan er virkeligheden - for de fleste som kender til døvblindhed - som bekendt ikke. Men hvad er døvblindhed så? Følgende korte artikel beskriver, hvordan døvblindhed kan forstås som en social konstruktion - eller måske snarere en social praksis eller en særlig kultur. Artiklens budskab er, at vi i arbejdet med at forbedre tilbudene til døvblinde med fordel kan være bevidste om den sociale konstruktion af døvblindhed. At blive identificeret som døvblind handler om at "kunne tilhøre en døvblindekultur" snarere end det handler om at identificere et kombineret syns- og høretab. Den nordiske døvblindepædagogik indebærer en "subjektivering af den døvblinde som døvblind" snarere end en kompensation af manglende syn- og hørelse.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Tidsskrift | NUD News Bulletin |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 12-15 |
Antal sider | 5 |
Status | Udgivet - 2007 |