The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'

Bidragets oversatte titel: Den sorte krops plads i den hvide historie: Jeannette Ehlers’ dekoloniale undersøgelse af “den vestlige modernitets mørkeste side"

Abstract

De europæiske lande er blevet kritiseret for at fastholde koloniale tankegange og et hvidt overherredømme. Denne artikel spørger: Kan samtidskunst medvirke til at ”dekolonisere” og gentænke den nationale historie og identitet samt skabe rum for racialiserede kroppe i vestlig (kunst)historie? Jeannette Ehlers tager livtag med historien om Danmarks involvering i kolonialisme og slaveri – og deres efterliv i nutiden. Dette voldsomme kapitel af den nationale historie har indtil for nylig kun fået spredt opmærksomhed i den danske offentlighed. Artiklen ser på, hvordan Ehlers genforhandler selvopfattelse og historie i et nutidigt Danmark, der er nødt til at lære at leve med kulturel mangfoldighed, ved at undersøge Ehlers’ performance Whip It Good (2013‒) og I Am Queen Mary (2017), en offentlig skulptur, der ihukommer modstanden mod det danske kolonistyre og er skabt sammen med La Vaughn Belle.
Bidragets oversatte titelDen sorte krops plads i den hvide historie: Jeannette Ehlers’ dekoloniale undersøgelse af “den vestlige modernitets mørkeste side"
OriginalsprogFlere sprog
TidsskriftPerspective
Udgave nummerDecember
Sider (fra-til)upagineret
ISSN2446-1792
StatusUdgivet - 17 dec. 2018

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • postkolonialisme
  • dekolonial kunst
  • dansk kolonialisme
  • migration
  • postmigration
  • samtidskunst
  • kunst i offentlige rum
  • monumenter
  • racisme
  • kulturel diversitet

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Den sorte krops plads i den hvide historie: Jeannette Ehlers’ dekoloniale undersøgelse af “den vestlige modernitets mørkeste side"'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater