Billede af Anne Ring Petersen

Anne Ring Petersen

Mag.art, Ph.d., Dr. Phil.

  • Karen Blixens Vej 1, 2300 København S

19962019

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV

ARBEJDE

2019-:

Professor i moderne kultur og samtidskunst ved Afdelingen for Litteraturvidenskab og Moderne Kultur, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

2004-maj 2019:

Lektor i moderne kultur ved Afdelingen for Litteraturvidenskab og Moderne Kultur, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

2001-2003
Forskningsadjunkt ved Afdelingen for Litteraturvidenskab og Moderne Kultur, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

1996-2001
Underviser i perioder som ekstern lektor, alternativt amanuensis (1.8.2000-31.1.2001) ved Institut for Kunsthistorie og Institut for Litteraturvidenskab, Københavns Universitet.

1994-2000
Kunstanmelder ved Berlingske Tidende (1.4.1994-31.12.2000)

1992-1994
Kunstanmelder ved Kristeligt Dagblad (1.12.1992-31.3.1994).

UDANNELSE

1995-2000: 
Ph.d.-studium ved Center for Urbanitet & Æstetik, Københavns Universitet. Udarbejder afhandling om relationerne mellem den moderne kunst og den moderne storby. Fagligt begrundet orlov fra 1. januar - 31. marts 1998 for at skrive artikel og barselsorlov 1. juni 1998 - 31. maj 1999.

1985-94: 
Uddannelse til mag.art. i kunsthistorie ved Institut for Kunsthistorie, Aarhus Universitet. I forbindelse med studiet: 1989-90: Studentermedarbejder på Aarhus Kunstmuseum. 1991: Et-årigt studieophold ved Courtauld Institute of Art, University of London.

NETVÆRK

Koordinator for Network for Migration and Culture (støttet af FKK 2011-2014) fra 2011 til og med 2014. Fra 2015 medlem af netværkets styregruppe.

KURSER

Pre-leadership programme for female researchers at the University of Copenhagen focusing on team leadership, development and career (20 August – 16 December 2015).

Primære forskningsområder


Billedkunsten fra 1850 til i dag, især samtidskunsten; forbindelserne mellem globalisering, migration og kultur og deres transformerende indvirkning på kunsten

Interesseområder

  • Samtidskunst, især installationskunst og 'global art'
  • Relationerne mellem globalisering, migration og kultur
  • Tværkulturelle og tværæstetiske perspektiver på kunst og kultur
  • Humanistiske bystudier, særligt forholdet mellem kunst og storby
  • Kunst i offentlige rum
  • Kulturteori

Sprogkundskaber

engelsk (4), fransk (3), tysk (3)

Undervisnings- og vejledningsområder

Overordnede vejledningsområder: Kulturteori, kulturanalyse, kunstteori, billedkunst, visuel kultur, performanceteater, globalisering og migration i forhold til kunst og kultur, tværkulturelle emner

Særligt kenskab til: Billedkunsten fra 1850 til i dag i dens kulturhistoriske sammenhæng og på tværs af landegrænser samt billedkunstens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Har særligt interesseret mig for kunsten efter 1960, krydsfeltet mellem billedkunst og bystudier, herunder kunstens rolle i det offentlige rum (emnet for min bog Storbyens billeder. Fra industrialisme til informationsalder, 2002) og for installationskunst, herunder forbindelserne mellem installation og performance, og mellem installation og digitale medier (emnet for min disputats Installationskunsten mellem billede og scene, 2009). Jeg har desuden beskæftiget mig bredt med dansk samtidskunst og med maleri (emnet for antologien Contemporary Painting in Context, 2010+2013). I de senere år har jeg især arbejdet med samtidskunst, migration og globalisering, dvs. spørgsmål om transnationale og transkulturelle relationer og tilhørsforhold, kulturel oversættelse, hybridisering, (trans)kulturel erindring og strukturel diskrimination.

Aktuel forskning

Mit hovedområde er billedkunsten efter 1960, især samtidskunsten. Jeg interesserer mig for kunstens forbindelse til større kulturhistoriske sammenhænge og samfundsmæssige forandringer og for dens bevægelser på tværs af grænser, herunder dens forbindelser til andre kunstarter og kulturformer. Jeg har især interesseret mig for installationskunst, herunder installationskunstens forbindelser til performanceteater og  digitale medier (emnet for min disputats) samt maleriets intermediale udvidelse til 'maleri i et udvidet felt'. Siden 2010  har jeg især fokuseret på  kulturvidenskabelige migrationsstudier. Jeg undersøger sammenhængene mellem samfund, migration og kunst – især migrations betydning for kunstens udfoldelsesbetingelser og roller i samfundet samt migrationens tilstedeværelse som et ofte politiseret emne i kunsten. Mine kulturvidenskabelige migrationsstudier involverer desuden undersøgelser af transnationale og transkulturelle relationer samt spørgsmål om globalisering, postkolonialitet, strukturel diskrimination, kulturel oversættelse og diversitet samt genforhandlinger af identitet, historie og erindring påvirket af migration. Sidst, men ikke mindst, involverer feltet undersøgelser af forholdet mellem 'migration' og 'æstetik'.

Fra efteråret 2019 har jeg arbejdet på forskningsprojektet “Togetherness in Difference: Reimagining Identities, Communities and Histories Through Art” (Investigator Grant fra Novo Nordisk Fondens Komité for Forskning i Kunst og Kunsthistorie, Grant NNF19OC0053992). På baggrund af de polariserede holdninger til immigration og integration i Europa i en tid hvor fundamentale geopolitiske forskydninger er i gang med at forandre de internationale magtbalancer og transkulturelle relationer, undersøger projektet, hvordan samtidskunst kan bidrage til at genforhandle identiteter og historie og til at skabe nye fortællinger om, hvad national selvforståelse, kollektiv erindring og sociale fællesskaber er og kan rumme. Projektet tager udgangspunkt i tanken om det postmigrantiske, som i de seneste år har banet vej for en ny forståelse af migration og sociokulturel diversitet som integrerede aspekter af ethvert samfund. Konkret undersøger projektet, hvordan kunstneriske og kuratoriske praksisser er med til at forhandle de samfundsmæssige konflikter, som nødvendigheden af at lære at leve sammen i forskelligheden skaber, og hvordan de bidrager til at skabe større rummelighed og anerkendelse af immigranter og deres efterkommere som ligeværdige deltagere i demokratiske samfund. Projektet undersøger - gennem kunsten - hvordan disse processer udspiller sig i ’postmigrantiske’ offentlige rum, og det fokuserer primært på Danmark, Tyskland og Storbritannien.

Fra 2016-2018 deltog jeg i det FKK-støttede kollektive forskningsprojekt ”Art, Culture and Politics in the ’Postmigrant Condition’”. Med udgangspunkt i det tyske begreb postmigration udviklede projektet en ny forståelse af og tilgang til nogle af de kulturelle forandringer, som befolkningsbevægelser efter 2. Verdenskrig har afstedkommet i de europæiske samfund. For projektets hjemmeside, se: http://www.sdu.dk/en/om_sdu/institutter_centre/ikv/forskning/forskningsprojekter/postmigration

Fra 2010 til 2014 var jeg koordinator af det tværfaglige og tværuniversitære forskernetværk Network for Migration and Culture (tidligere Netværk for kulturvidenskabelige migrationsstudier) og bevillingshaver for netværkets bevilling fra FKK 2011-2014.

Jeg har således solid erfaring med forskningssamarbejde og netværksledelse samt med at skaffe eksterne forskningsmidler og samarbejde om forskningsansøgninger på både et nationalt og internationalt plan.

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN-landende enige om 17 Verdensmål til at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Kunst i det 20. og 21. århundrede, især installationskunst og 'global art'
  • Kunst i det offentlige rum
  • Relationerne mellem kunst og samfund
  • Relationerne mellem kunst og bykultur
  • Migration og kultur
  • Tværkulturelle kunststudier
  • Kulturteori

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Anne Ring Petersen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler