The economic crisis: Testing employee relations

Bidragets oversatte titel: Den økonomiske krise: hvordan er medarbejderrelationerne
8 Citationer (Scopus)

Abstract

Frem til krisens start i 2008 har mange tillidsrepræsentanter skullet forhandle positive forhold på plads: Det har mange steder handlet om lønforhøjelser eller goder til medarbejderne. Det ændrede sig brat, da krisen kom. Herefter har forhandlingerne ofte drejet sig om negative budskaber – om lønstagnation, lønnedsættelse, arbejdstidsfordeling eller måske ligefrem afskedigelser.
Denne artikels analyse viser overordnet, at ud af 3275 tillidsrepræsentanter i den private sektor, arbejder 75 procent på virksomheder, som i høj grad har været påvirket af krisen – mens kun 6 procent var på virksomheder, som slet ikke har været påvirket af krisen. De resterende 19 procent har i et vist omfang været påvirket.
Skønt de tillidsvalgte ofte bliver involveret i afskedigelser af kolleger og lønreduktioner som følge af krisen, lykkes det i vidt omfang at bevare kollegernes tillid. Det accepteres fx i vid udstrækning, at tillidsrepræsentanten bliver hørt og måske ligefrem er medbesluttende i forbindelse med afskedigelser. Dog viser analyserne også, at på de virksomheder, hvor krisen har ramt hårdest, er tillidsrepræsentanterne i særlig grad udsat for interessekonflikter mellem ledelse og medarbejdere.
Bidragets oversatte titelDen økonomiske krise: hvordan er medarbejderrelationerne
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftEconomic and Industrial Democracy
Sider (fra-til)1-23
Antal sider23
ISSN0143-831X
DOI
StatusUdgivet - 15 maj 2015

Emneord

  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Kollektive forhandlinger, tillidsrepræsentant, kolleger, krise

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Den økonomiske krise: hvordan er medarbejderrelationerne'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater