SUN-projektet: Skolebaseret Udvikling af naturfag og Kapacitet I gymnasiet

Lars Brian Krogh, Keld Nielsen, Nina Holst Waaddegaard

Abstract

I artiklen beskrives det treårige udviklingsprojekt Skolebaseret Udvikling i Naturfag (SUN) som på samme tid har tilgodeset udvikling af konkret naturfagsundervisning og udvikling af de del‑tagende gymnasiers kapacitet til fremadrettet at tage hånd om egne naturfaglige udviklingsbehov. Vi beskriver det forskningsbaserede forløbsdesign med målrettede indsatser ift. naturfaglige udviklings‑grupper, fagteams, faglige koordinatorer og ledelse samt videregiver vore erfaringer på godt og ondt fra implementeringen. Endelig diskuterer vi kritiske lærestykker af relevans for fremtidige designere, afviklere eller brugere/rekvirenter af professionelle udviklingsforløb med tilsvarende ambitiøst dob‑beltsigte, det være sig i gymnasiet eller grundskolen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer3
Sider (fra-til)47 - 67
Antal sider20
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2019

Citationsformater