Specialundervisningen: et dilemma mellem forvaltning af potentialitet og krav om inklusion

Abstract

Folkeskolereformens forestillinger om et fagligt løft og elever, der skal blive så dygtige som de kan, producerer forventninger om, at elever i iagttages og normalitetsbedømmes ud fra evnen til at forvalte deres potentialitet. Når skolen samtidig forventes at være inkluderende får specialundervisning karakter af noget foreløbigt. I artiklen argumenteres for, at dette sker gennem kompenserende teknologier, der får til hensigt at genpositionere de ekskluderede som ønskværdige elever. De fem teknologier er: lærerarbejdet som guidning, følelsesarbejdet, anerkendelsen, struktur og diagnosticering. Teknologierne afspejler psykologiens og psykiatriens forskellige evner til at imødekomme konkurrencestatens forventninger til elevens forvaltning af sin potentialitet.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer13
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind51
Udgave nummer3
Sider (fra-til)122-141
Antal sider20
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2014
Udgivet eksterntJa

Citationsformater