Specialestuderendes læringsudfordringer i vejledningen - nudging som handlemulighed

Hanne Nexø Jensen, Christina Juul Jensen

    Abstract

    Specialeskrivere møder læringsudfordringer i skriveprocessen. Hvilke læ-
    ringsudfordringer, det er, og hvordan studerende og vejledere håndterer
    dem, er artiklens fokus. Empirien er videooptagede vejledningsmøder, hvor
    der er minimum to optagelser for hver vejleder og studerendes forløb. Det
    teoretiske afsæt er generiske læringsudfordringer i vejledningsprocesser,
    hvor læring opstår, når de studerende passerer en læringsudfordring. Vejledere
    kan bruge forståelsen af læringsudfordringer til at ”nudge”- plante
    en idé – som en måde at få studerende til at passere læringsudfordringerne.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Vol/bind10
    Udgave nummer18
    Sider (fra-til)25-34
    Antal sider10
    ISSN1901-5089
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
    • specialevejledning
    • nudging

    Citationsformater