Remembering Istanbul: What How and for Whom? Canons and archives in contemporary art biennials

Abstract

Internationale biennaler for samtidskunst vokser i betydning i globaliseringen og medfører profiliering af et 'hegemonisk arkiv for samtidskunst'. Her fokuseres på What, How and for Whom, det kroatiske kuratorkollektiv bag d. 11. Istanbul Biennale i 2009. Jeg analyserer deres udstillingskoncept og reaktualisering af Brechtske oplysningsstrategier for kunst og argumenterer for at 11B kan ses som et forsøg på at 'differencing canons' ved at indsætte en socialistisk mod-kanon og en udvidelse af demarkationslinjer i det hegemoniske arkiv for samtidskunst.
OriginalsprogEngelsk
TitelPerforming Archives/Archives of Performance
ForlagMuseum Tusculanum
Publikationsdato2013
Sider221-238
ISBN (Trykt)9788763537506
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • biennaler for samtidskunst
  • kuratering
  • kunsthistorisk kanon
  • Istanbul Biennale
  • What, How & for Whom
  • kunsthistorisk arkiv

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Remembering Istanbul: What How and for Whom? Canons and archives in contemporary art biennials'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater