Abstract
Denne artikel tager sit afsæt i de problemforståelser af elever, der produceres og formidles i det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilfælde hvor et barn er blevet henvist til en børnepsykiatrisk udredning. Hvilke problemstillinger kan iagttages, når de to professioner producerer problemforståelser, der får betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen? Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forståelser af barnet. Det empiriske afsæt er uddrag fra otte interviewes med psykologer, der arbejder i Børn- og Ungeforvaltningen i Købehavns Kommune. Problematikken iagttages således fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenhæng kan kalde normalområdet, og for specialområdet kaldet Børnecenter København. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt på det to områder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Specialpaedagogik |
Vol/bind | 35 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 2-15 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0107-0649 |
Status | Udgivet - 2015 |
Udgivet eksternt | Ja |