Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien

Abstract

Denne artikel tager sit afsæt i de problemforståelser af elever, der produceres og formidles i det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilfælde hvor et barn er blevet henvist til en børnepsykiatrisk udredning. Hvilke problemstillinger kan iagttages, når de to professioner producerer problemforståelser, der får betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen? Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forståelser af barnet. Det empiriske afsæt er uddrag fra otte interviewes med psykologer, der arbejder i Børn- og Ungeforvaltningen i Købehavns Kommune. Problematikken iagttages således fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenhæng kan kalde normalområdet, og for specialområdet kaldet Børnecenter København. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt på det to områder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSpecialpaedagogik
Vol/bind35
Udgave nummer1
Sider (fra-til)2-15
Antal sider14
ISSN0107-0649
StatusUdgivet - 2015
Udgivet eksterntJa

Citationsformater