Potentialitet og optimering: problemforståelser og optimering i skolen

Abstract

Afhandlingens genstandsfelt er problemforståelser og forskelssætninger
af elever i almen- og specialpædagogikken. Afhandlingens
problemstilling er hvordan problemforståelserne kan legitimere
inklusion og eksklusion i skolen, samt hvordan problemforståelserne
og forskelssætningerne er præget af periodetypiske rationaler.
Undersøgelsen af disse spørgsmål foretages gennem en analyse
af skolepsykologiske journaler og artikler fra skoletidsskrifter.
Analysernes fund viser, at elever skabes som problemer gennem
forskellige former for problematiseringer i skolen, såsom læring,
socialitet og refleksion. Ved at bruge metoden nutidshistorie
sammenlignes nutidens problemforståelser (2000-2010) med
tilsvarende i perioden 1930-1945. Metoden har til hensigt at
analysere nutidens problemforståelser ved at sammenligne med
en anden periodes problemforståelser, der var præget af andre
logikker og kompleksiteter.
Afhandlingen kan både ses som et bidrag til eksisterende governmentality
studier inden for uddannelse og som et bidrag til forskning
i specialpædagogik. Optimering ses som en type rationalitetsform
og magtudøvelse, der defi nerer problemforståelser i nutiden og
sætter et skel mellem den adfærd, der inkluderes, og den der
ekskluderes. Som en teoretisk kundskabsambition er Michel
Foucaults begreb problematisering søgt operationaliseret til
undersøgelse af problemforståelser og diff erentieringer af elever
i almen- og specialpædagogikken.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
Antal sider259
ISBN (Trykt)978-87-7684-945-0
StatusUdgivet - 2012
Udgivet eksterntJa

Citationsformater