Når medarbejdere håndterer hinandens følelser: Om betydningen af kollegers ‘other emotion management' for deres identitetsarbejde

1011 Downloads (Pure)

Abstract

 

Når medarbejdere søger at skabe eksempelvis en lærende eller udviklingsorienteret arbejdspladskultur, forudsætter sådanne mål, at den enkelte tør lade sig udfordre, og derved bliver identitetsarbejdet et emotionelt involverende anliggende mellem kolleger. Ved at tematisere forudsætninger for og måder hvorpå individer aktivt håndterer andres følelser og koble det perspektiv med positive følelsers generative rolle fremhæver artiklen hidtil underbelyste dimensioner af medarbejderes identitetsarbejde. Ud fra en fremstilling af et ’other emotion management’ perspektiv analyserer artiklen, hvordan kollegers bearbejdning af hinandens følelser og skabelse af selvtillid indgår som en essentiel del i medarbejderes identitetsarbejde. Artiklen specificerer, hvordan man er afhængig af andre i en emotionsbearbejdende forstand, for medarbejdere er afhængige ikke blot af anerkendelse fra ledelsen men også af kollegers bearbejdning af deres følelsesliv for at kunne udvikle sig i deres karriereforløb. En central pointe er her, at fremadrettet og skabende identitetsarbejde forudsætter tilstedeværelse af positive følelser, som hovedsageligt skabes i interaktion med andre.

OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Vol/bind12
Udgave nummer3
Sider (fra-til)72-86
Antal sider15
ISSN1399-1442
StatusUdgivet - 2010

Citationsformater