Motivation til studiegennemførsel: Er coaching svaret?

Liselotte Paaske Nielsen, Reinhard Stelter

Abstract

Hvordan kan coaching anvendes som motivation, udvikling af studiekompetence, selvværd, selvtillid, sammenhold, studiemiljø og studieglæde, så den studerendes mulighed for fastholdelse og gennemførsel af uddannelsen optimeres og den studerende mestrer study-life balance. Gennemførsel af studiet på normeret tid er aktuelt på grund af fremdriftsreform og SU-reform. I tre arenaer, dvs. i studievejledningen eller den individuelle vejledning, i gruppevejledning og temavejledning for en større gruppe studerende, undersøges coachingens anvendelsesmulighed. Til belysningen anvendes tre selvoplevede cases fra studievejledningen fremstillet som narrativer, under inddragelse af teorier fra socialkonstruktivisme og systemisk teori, coaching psykologi, positiv psykologi, community psykologi, Appreciative Inquiry (AI) og narrativ psykologi.
Den individuelle vejledning er ofte på den studerendes foranledning – eller den forekommer, når studievejlederen har indkaldt til samtale ved manglende studieaktivitet eller en ikke bestået prøve. Gruppevejledninger forekommer ved studieudviklende samtaler til fremme af motivation, studiekompetence og studiemiljø samt ved valgprocesser i studiet. Gruppevejledninger forekommer også, når flere studerende ikke har bestået den samme prøve, eller ved studiemæssige udfordringer i gruppe- eller klassesammenhænge. Temavejledning kan eksempelvis være ”hvorledes eksamen gennemføres uden angst?”.
Bidragets oversatte titelMotivation to study completion: Is coaching the answer
OriginalsprogDansk
TidsskriftCoaching Psykologi : the Danish Journal of Coaching Psychology
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)47-62
Antal sider16
ISSN2244-9698
DOI
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Motivation til studiegennemførsel: Er coaching svaret?'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater