Abstract
Kapitlets formål er at analysere inklusion som historisk begreb, der er blevet tillagt flertydige og modsætningsfyldte betydninger. Kapitlets analytiske optik består i at anskue pædagogik som et fænomen, der både varetager normerende og normaliserende funktioner i forhold til staten og skolesystemet. Selve analysen består af tre analytiske blikke på skolesystemets måde at håndtere diversitet på. Det første blik behandler opkomsten af specialpædagogik som skolens håndtering af diversitet i midten af 1900-tallet. Det andet blik behandler opkomsten af visionen om inklusion som et historisk korrektiv til specialpædagogikken, der problematiseres som ekskluderende. Det tredje blik behandler gennemslaget af evalueringskulturen i skolesystemet, der repræsenterer et nyt korrektiv til inklusion, hvis betydning forskydes til at agere lydig tjener for faglig optimering af eleverne. Afslutningsvis diskuteres det modsætningsfyldte inklusionsbegreb i relation til statens modstridende interesser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Inklusion og eksklusion : I samfund, velfærdsstatens institutioner og hos børn og unge – en grundbog |
Redaktører | Janne Hedegaard Hansen, Kirsten Elisa Petersen |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- Differentiering
- Velfærdsstaten
- Foucault
- inklusion og eksklusion
- Diversitet