Abstract
"Måske-egnet" er i nutiden blevet ophøjet til et pædagogisk ideal, som elever inkluderes og ekskluderes efter. Det ses i de helt særlige forestillinger, der er knyttet til at manifestere sig som lærerende i skolen i dag. Forestillingen om læring ses ikke alene i skolen, men afspejles i en samfundsdiskurs, hvor livslang læring er blevet et bærende ideal. Elever i skolen fikseres i en måske-egnethed, der betyder at de aldrig for alvor dømmes ude, men heller aldrig kan føles sig sikre på at være indenfor. Hvor elever tidligere blev dømt ude på grund af manglende evner, omfattes elever i dag af et krav til at synliggøre og forvalte deres potentialitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 8 |
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 61 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 68-77 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2013 |
Udgivet eksternt | Ja |