Abstract
Metodisk set tematiserer artiklen forholdet mellem gruppeanalyse og skriftlighed, konkret ud fra beskrivelser af et gruppeterapeutisk forløb i en unge-voksne gruppe baseret på journalmateriale. Formålet er at vise det systematiserings-, formidlings- og forskningspotentialet som ligger hos terapeuter der arbejder med grupper. Desuden at formindske afstanden mellem forskning og klinisk praksis, der ofte dikotomiseres til skade for begge discipliner.
Terapeutisk set fokuserer artiklen på sammenhæng mellem gruppedeltagernes motivation, gruppens rammebetingelser og hvilken betydning disse har for de terapeutiske processer der kan forløbe i gruppen. Via konkrete situationer der opfattes som afgørende for gruppens proces demonstreres, hvordan denne gruppe med unge voksne synes yderst sensitive overfor rammebetingelser og -forstyrrelser.
Rammer og rammebetingelser fremhæves derfor som helt afgørende for kvaliteten af det gruppeterapeutiske arbejde - og sætter dermed grænser for udbyttet af gruppeanalytisk psykoterapi. Afslutningsvis sættes det beskrevne faser i gruppen i relation til bl.a. motivation, forskellighed og modoverføring.
Bidragets oversatte titel | Group-analysis with young adults. |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Matrix |
Vol/bind | 27 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 60-77 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 0109-646X |
Status | Udgivet - 2010 |